کیمیا الکل زنجان > اخبار > مسمومیت با اتانول یا متانول ؟چگونه تشخیص دهیم؟

مسمومیت با اتانول یا متانول ؟چگونه تشخیص دهیم؟

یکی از اصول مهم در مدیریت و درمان مسمومیت با الکل‌های سمی و در راس آنها متانول، تشخیص سریع و صحیح است. از آنجایی که انجام آزمایش اورژانس تعیین سطوح سرمی الکل در بیشتر نقاط کشور امکان‌پذیر نیست وجود وجوه افتراق بالینی مسمومیت متانول از اتانول از اهمیت خاصی برخوردار است.

علائم عمومی: فرد دچار مسمومیت با الکل اتیلیک دچار علائم مستی، برافروختگی، پرحرفی، گرگرفتگی و احساس گرما و نیز پرخاشگری و بی‌ادبی است. درصورتی که افراد دچار مسمومیت با الکل‌های سمی (متانول) علائم مستی بارزی را از خود نشان نداده و به علت شوک همراه دست و پای سرد و گاه لرز دارند.

بوی الکل: معمولا در زمان مراجعه از دهان بیماران دچار مسمومیت با الکل اتیلیک بوی الکل استشام می‌شود. این وضعیت در مواجهه با بیماران دچار مسمومیت با الکل‌های سمی (متانول) کمتر وجود دارد. تشنج از علائم شدت مسمومیت در الکل‌های سمی است.

حال عمومی بیمار: جذب اتانول (الکل موجود در مشروبات الکلی) بسیار سریع صورت گرفته و اوج علائم آن در یکی‌، دو ساعت اول به شکل مستی، برافروختگی، پرحرفی، علائم گوارشی و… است. درصورت بلع مقادیر زیاد ممکن است با کاهش سطح هوشیاری و ایست تنفسی همراه باشد. آنچه اهمیت دارد این است که با گذشت زمان وضعیت بیمار رو به بهبود می‌رود. این وضعیت در الکل‌های سمی و به‌خصوص متانول دیده نمی‌شود. بیمار معمولا دیر (به طور شایع بعد از ۲۴ ساعت) مراجعه کرده و وضعیت بالینی بیمار هر ساعت بدتر می‌شود.

تظاهرات چشمی: بیماران دچار مسمومیت با الکل اتیلیک معمولا شکایتی از مشکلات بینایی نمی‌کنند، در صورتی که در مسمومیت با الکل متیلیک مردمک‌ها با پاسخ کند به نور یا بدون پاسخ هستند.

قندخون: معمولا در مسمومیت با اتانول هیپوگلیسمی(افت قند خون) و در مسمومیت با متانول هیپرگلیسمی(افزایش قند خون) وجود دارد. همچنین هایپرکالمی (افزایش پتاسیم خون) در مسمومیت با متانول دیده می‌شود در صورتی که ممکن است به علت استفراغ زیاد هیپوکالمی (افت پتاسیم خون) از علائم مسمومیت با اتانول باشد.


Users Comments

حسین commented 2015-10-17

اگر شرکت های الکل سازی، با ایجاد تدابیری ، اتانول استاندارد و بدون تلخ کننده را در اختیار مصرف کننده قرار می دادند ، مسلما تعداد مسمومیت ها و مرگ و کوری ها کاهش پیدا می کردند. میزان سود و سرمایه ای که توسط قاچاق و غیره مصرف میشد ، به کشور می آمد و خرج کارگران و تولید داخلی می شد. جمعیت مصرف کننده الکل آنچنان جمعیت بزرگی در ایران شده است که نیاز به تجدید نظر در قوانین در جهت کشش سرمایه آنان در تولید داخلی ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.

تمامی حقوق این سایت برای کیمیا الکل زنجان محفوظ است | طراحی وب سایت و پشتیبانی وب سایت توسط نیکان وردپرس